Kuchyne Lidlu

Blog

Co nakoupit na týden aneb jak v klidu zvládnout „zákaz vycházení“

Zapojte se do diskuze

Napište svůj komentář

V posledních několika týdnech se všichni snažíme omezit pohyb venku a cesty do obchodu na minimum. Teprve doma pak přemýšlíme, co vlastně můžeme uvařit, aniž bychom museli zase nasazovat roušku a jet na nákup kvůli jedné či dvěma surovinám. Abychom vám rozhodování co nejvíce usnadnili, přinášíme tipy, jak nakoupit na celý týden. Poradíme, jak současnou situaci zvládnout snadno a s nadhledem.

Seznam na týdenní nákup

Vůbec nejlepší je, když si předem rozmyslíte jídla, která byste chtěli v průběhu týdne vařit. Pak už stačí dát jen suroviny na jeden seznam, k tomu přidat pár jogurtů, kvalitní čokoládu, oříšky, ovoce a zeleninu na svačiny a máte vyhráno.

Pokud ovšem nepatříte mezi ty šťastné, kteří se týden předem dokáží rozhodnout, co budou jíst, nemusíte zoufat. I pro vás máme velmi obecný seznam potravin, které se doma rozhodně neztratí. Suroviny, které rozhodně chcete mít doma v zásobě jsou:

  • Mouky – doma byste vždy měli mít balíček hladké, polohrubé a hrubé mouky. Pokud si pečete i vlastní pečivo, stojí za zvážení i mouka chlebová či špaldová a 2 balíčky droždí. Do zásoby raději vezměte i balíček cukru, vanilkového cukru a pečicího prášku. Pokud si děláte vlastní snídaňová müsli, přiberte  balíček ovesných vloček.
  • Mléčné výrobky – podle velikosti rodiny nakupte na týden mléko. Pokud si děti rády dělají kakao a často vaříte pudink, tak vezměte klidně až 5 balení. V opačném případě bohatě postačí 1-2 litry na týden. Nezapomeňte ani na bílé jogurty a to ideálně v množství 1 jogurt na osobu denně. Zajistí zdravou snídani nebo svačinu a posílí imunitu. Pak raději kupte i 1 smetanu ke šlehání, jednu na vaření a jednu zakysanou. Kdybyste se rozhodli pro vafle, lívance nebo smetanovou omáčku, budete v pohodě. A máslo. Alespoň jeden nenačatý balíček by doma měl být!
  • Těstoviny – co určitě chcete mít doma jsou dvě různá balení těstovin. Třeba celozrnné špagety a kolínka. Není nic lepšího než mít tuhle možnost připravenou na rychlou večeři, když zrovna nemůžete vařit. K tomu doporučujeme vzít ještě plechovku krájených rajčat na rychlou rajčatovou omáčku, balíček goudy a parmezán v případě, že si budete chtít dopřát něco slavnostnějšího.
  • Luštěniny – důležitá a zdravá součást jídelníčku, která nám nesmí chybět. Ujistěte se, že máte doma alespoň 1 balíček čočky, balíček cizrny a pohanku nebo quinou. Luštěniny se skvěle hodí jako součást přílohy, do salátu nebo se dají snadno naklíčit, čímž si zajistíte dostatek vitaminů, i když nemůžete být často na sluníčku. Třeba taková cizrna se dá uvařit ve větším objemu, poté zamrazit a použít malé množství hotové cizrny do jídla, aniž byste ji museli znovu vařit.
  • Konzervy – jsou skvělá věc. Dlouho vydrží a zajistí tak suroviny i mimo sezónu. Určitě kupte alespoň plechovku rajčatového protlaku, nějaké konzervované ovoce na koláč a do pudinku (třeba broskve, višně nebo ananas), tuňáka do salátu a pokud máte rádi, tak i nakládané okurky 😉.
  • Nápoje – zapomeňte na balené a ochucené limonády. Čistá a dobrá voda teče z kohoutku a když si chcete „zamlsat“, kupte raději nějaký 100% džus. Poděkuje vám nejen zdravější tělo, ale hlavně záda, protože ty těžké balíky vod nebudete muset tahat domů. A pokud bez sladkého neumíte žít, uvařte si raději oblíbený vlastní domácí sirup (třeba rakytníkový nebo zázvorový). Nezapomeňte vzít i oblíbený sáčkový čaj nebo kávu. A alkohol? Zkuste si ho na týden odpustit. Není to snadné ve vypjaté situaci, ale tělo bude zdravější a mnohem odolnější.
  • Vitaminy – ovoce a zelenina jsou ohromně důležité! Je vhodné mít doma hlávku zelí, červenou řepu, mrkve, ředkvičky, jablka a řapíkatý celer. Skvěle se hodí na míchání salátů a poměrně dlouho vydrží. Ostatní nakupte podle toho, co vám chutná a co byste si zrovna přáli „mlsat“.
  • Maso – tak tady vám ani my neporadíme. Maso se do zásoby kupovat prostě nemá. Zde si opravdu budete muset rozmyslet, co chcete vařit. V krajním případě, pokud máte dostatečně velký mrazák, můžete koupit více druhů masa a uchovat je zmrazené. Ale nenechávejte je tam dlouho a i tak je spotřebujte co nejdříve.
  • Vejce – 10-20 vajíček by vám na týden mělo bohatě vystačit. Záleží na tom, zdali z nich chystáte péct beránka, dělat chlebíčky s vajíčkovou pomazánkou (pak nezapomeňte vzít i majonézu), vyfukovat a zdobit kraslice, nebo si jednou za týden uděláte smažená vajíčka.
  • Chleba a něco na něj – je dobré koupit bochník chleba a alespoň jeden toustový. Toustový poslouží, když ten čerstvý křupavý dojde a vám se nechce dělat domácí pečivo. Na chleba se nám budou hodit asi dva balíčky oblíbené šunky, plátkový sýr, plísňový sýr nebo třeba roztíratelný Palouček. Podle toho co máte rádi. Pokud nemáte domácí marmeládu, přidejte do košíku i džem dle výběru. A vezměte i nějakou bylinku v květináči. Hodí se jak na chleba, tak na vaření.
  • Dobrůtky – myslet si, že se odprostíme od sladkého je sice pěkné, ale málokomu z nás se to povede. Kupte třeba dvě kvalitní čokolády, balíček oblíbených sušenek a balíček oblíbených bonbonů a víc neberte. Stejně je sníte během prvních dvou dnů. Když doma nic nebude a žaludek bude opravdu naříkat, raději upečte dobrý koláč, zakousněte banán nebo připravte ovocný chia pudink.
  • Ostatní – nezapomínejte ani na semínka. Balíček slunečnicových, lněných a chia semínek vám moc místa nezabere a přitom jsou ohromně zdravá a poslouží i jako dobrá svačinka. Pokud věříte v sílu doplňků stravy, kupte vitaminy nebo šumáky. A hlavně nezapomeňte na toaletní papír, zubní pastu, sprchový gel, univerzální čistič, sáčky do koše, alobal a pečicí papír.
  • Miminka a domácí mazlíčci – nezapomeňte ani na ně. Pro miminka plenky a výživu dle potřeby a mazlíčkům krmivo a případně kočkolit. Obojí by vám během týdne opravdu chybělo.
  • Dodržujme pravidla – a teď si zopakujeme, co už asi všichni víme, ale přesto si neustále potřebujeme připomínat. Na prodejnu se vydejte se zakrytými ústy a nosem pomocí roušky nebo šátku. Pokud máte, nasaďte i jednorázové rukavice. V obchodě se chovejte ohleduplně, laskavě a dodržujte dostatečné odstupy. Pomozte těm, kteří nedosáhnou na vysoký regál nebo něco hledají. Chovejte se tak, jak byste si přáli, aby se ostatní chovali k vám.

Hlavně nezapomeňte - nemusíte kupovat 20 kusů mouky, 15 balíčků špaget a dva kartony mléka – vždyť za týden půjdete znovu nakupovat 😉.

A rada na závěr? Podívejte se na náš Facebook! Tento týden jsme pro vás s Romanem Paulusem zveřejnili recept na koláč, na který máte pravděpodobně všechny suroviny už teď doma. Dobrou chuť.

Komentáře (0)

zobrazit vše

Newsletter
Přihlásit se

Newsletter

Pokud si přejete dostávat informace o akcích a novinkách z kuchynelidlu.cz, zadejte svou e-mailovou adresu.